Totalt antall sidevisninger

fredag 29. juni 2012

Cøliaki og vektproblemer

Når jeg fikk diagnosen Cøliaki, så jeg ganske så mørkt på det. Det kan jeg ikke legge skjul på. Jeg så bare alt jeg ikke kunne spise, istede for å fokusere på det jeg KUNNE spise :) Den feiler er det mange som gjør. Innbiller jeg meg, hvertfall.
Fikk time hos Ernæringsfysiolog, og det var en nedtur! Hun kunne absolutt ikke noe. Fikk beskjed om å kutte ut gluten , og fikk brosjyrer fra NCF i hånda. BORTKASTA! Kunne mer enn ernæringsfysiologen, som nydiagnostisert. 
Jeg begynte å spise glutenfritt, og var alt annet en fornøyd. Maten smakte jo absolutt ikke som den skulle!
Jeg hadde jo kjent på "vanlig hvetebakst/mat", og glutenfritt kan i mange tilfeller IKKE sammenliknes. Lærte meg fort, at det som smakte likt var Knekkebrød & Corn Flakes. Så ble mye av det en periode.
Så oppdaget jeg grovbaguettene fra Fria, sammen med brøde de har. Spiste det en laaaang periode. 

Mamma engasjerte seg og begynte å bake brød til meg. men det falt omtrent aldri i smak hos meg. Det ble smuldrete og tørt etter en dag. Så det ble mye bakst for søplekassa.
Men, mamma prøvde igjen. Denne gang fylte horn som vi hadde lært på bakeskolen til NCF. De falt i smak, og er den dag i dag det beste av "hvetebakst" jeg vet om. Kan legge ut oppskrift senere, om det er av interesse? 

Etter en periode på glutenfri kost merket jeg at kroppen forandret seg. Jeg var på vei mot det å bli "frisk". Men med seg, fulgte det andre problemer. vekta skøyt i TAKET. Bokstavelig talt. Og for ei jente på 17/18 år- var det en knekk på selvtillitten. Og vekta har vel frem til for 6 mndr siden fortsatt den veien.
Selv ikke tening 5-6 dager i uka gjorde at jeg gikk nedover på vektskalaen. Tverti i mot, den gikk enda fortere oppover. Var fortvila da ja! 

Nå har jeg etter masse kommunikasjon med Kostholdsveileder og ernæringsfysiolog på Sykehuset i Vestfold, kommet frem til noe som virker! 
For meg er det eneste som gjelder : Tell Kcal og vei maten. Porsjonsbegrensninger og spise hyppig. Minst 5 måltider om dagen. Drikke mye vann, og ha en kosthold der det er likevekt mellom Karbohydrater, fett, proteiner og NULL alkohol. ( alt med måte , tenker jeg, Vin blir det uansett :) ) 
Så nå har det blitt en livsstilsendring som forhåpentlig vis fører meg på rett vei.
Nemlig : Sunn & Mett på Glutenfritt ! :-) 

Noe du lurer på? Send meg en mail, eller legg igjen en kommentar :) 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar