Totalt antall sidevisninger

torsdag 21. februar 2013

Rundstykker med Lailas mel :)

Oppskriften på disse rundstykkene er en inspirasjon fra allergibloggen "uten alt" oppskriften heter "grove rundstykker 3".
Jeg valgte å bytte ut Semper og Finax melet med 2 slag Lailas mel. Dette hadde jeg stående i skapet og jeg har vært spent på hvordan det er å bake med. Ettersom jeg hadde lest at det var som å bake med vanlig hvetemel.
Jeg brukte også ost i, for at de skulle få en litt saftigere konsistens- og ikke bli så tørre som mye glutenfritt har en tendens til å bli! Jeg valgte også å kutte ut kokosmelk, og tok heller bittelitt mer vanlig melk. Skulle egentlig bruke skummet melk, men det var jammen meg tomt etter gårsdagens bollebaking!
 Deigen skulle ikke heven noe før du formet rundstykkene, jeg knadde den med bittelitt jyttemjøl. Men IKKE mye, da denne deigen ikke er like klissete som jeg er vant til ;) Jeg knadde den til den var lett og smidig å jobbe med. Etter dette lot jeg den "sette seg" litt så den blir lettere å forme rundstykkene med i ettertid.

Den sto et lunt sted under oppklippet plastpose og kjøkkenhåndkle for at den skulle holde seg god å varm ;) Slik sto den i 15-20 min. Akuratt passe tid så man får ryddet opp på kjøkkenet i mellomtiden!
Man kan jo også trakte seg en kaffekopp eller en tekopp i mellomtiden!

Slik sto den å go'gjorde seg i 15-20 min :) 



Deigen hadde jammen meg svelt og satt seg godt på den stunden den sto å koste seg godt pakket inn. Den var bittelitt tung, men med justeringer blir den sikkert bedre neste gang jeg baker. Lurer på om jeg skal tilsette litt bakepulver, istede for gjær? Men det er definitivt noe av det bedre jeg har fått til her hjemme- denne gikk IKKE i søplekassa!

Etter at de var formet til ønsket fasong- sto de 40 min å etterhevet på et lunt og godt sted.

Oppskriften var absolutt ikke vanskelig, og det tok ikke så alt for lang tid heller :o) Det er et stort pluss for meg!




Slik så da det ferdige resultatet ut- jeg la ett snitt midt i og drysset litt mel over.

De smakte veldig godt! Og var veeeldig godt med Philadelfia sjokladeost på! ;o) mmmm !

Nærmere informasjon om oppskrift, steketid osv finner du på bloggen som jeg linket til lengre opp i innlegget :)

3 kommentarer:

  1. Så fine de så ut.. Håper de smakte godt.. Flinke jenta det :-)
    Mamsen..

    SvarSlett
  2. Hei :) Dette såg godt ut :) Lurer på hvor du får tak i dette melet? Er det å få i Norge? Har kun funnet det i sverige å da den blå pakken, men de fungerer så bra å bake med når barna er med!! :) Jorunn

    SvarSlett
  3. Hei :)
    Dette melet har jeg kjøpt på svinesund, jeg vet dessverre ikke om noe sted i norge hvor man får tak i det enda :/
    Ja, den blå er vel uten laktose? Hvordan synes du det var å bake med? :)

    Kjempe kos med kommentar!

    SvarSlett