Totalt antall sidevisninger

torsdag 15. mai 2014

Yrket er sykepleier, og utfordringer med trening med turnus.

I skrivende stund sitter jeg å skal snu døgnet..

Dere som har fulgt med på bloggen, vet kanskje at jeg er sykepleier. Det er ikke til å putte under en stol at 3- delt turns er en utfordring når det kommer til kosthold, trening og tilstrekkelig med restutisjon.

I skrivende stund går jeg inn i en periode med nattevakter. Som oftest har man 3 i slengen, og man trenger en dag før, og en dag etter en slik periode for  å komme inn i rett rytme. Man sover hele dagen, og er våken hele natten. Dette gjør det for meg vanskelig å «vedlikeholde» den gode treningsrutinen jeg nå har klart å opparbeide meg. Samtidig så blir spisemønsteret ditt helt snudd på hode. Jeg klarer ikke spise stort på natten, og jeg sover de resterende timene som er igjen av døgnet. Dette ødelegger jo store deler av den daglige rutinen generelt, og det er vanskelig å få i seg hva man skal av proteiner, karbohydrater og fett.  


       Kroppen er i korte trekk ikke laget for denne skiftende døgnrytmen noe som gjør at den ikke får hentet seg inn tilstrekkelig, og man lever ofte veldig på «reserven» ett par dager i etterkant.
Da kan man spørre seg selv hvor mye man egentlig får ut av styrketrening.


Det samme gjelder til tider turnusmønsteret dag/aften vakter. Etter en dagvakt er jeg ofte sliten, og orker ikke reise rett på trening. Dette gjør at treningen ofte blir gjennomført i 19-21 tiden, og man skal ofte på jobb kvelden etter. Da er det ikke alltid restutisjonstiden er optimal.  Da må man finne alternative former for terning, og dette sliter jeg litt med.  Jeg tar med glede i mot andres erfaring rundt dette! For jeg merker jo at trening har mye å si på energinivået, og i en kranglete turnusperiode er det jo desto viktigere med ekstra energi!

En ting jeg har blitt flink til, er å planlegge måltider. Dette særlig når jeg skal på kveldsvakt og jeg må reise hjemmefra i 14 tiden. Da er det litt tidlig å spise middag, og det blir ofte ikke mat før i 18 tiden.  Og da har jeg som oftest ikke spist siden frokost eller etter trening i 11-12 tiden.
Middag da blir ofte Wok med kylling eller noe form for fullkornspasta med tilbehør. Dette er noe som kan lages dagen i forveien, eller som er kjapt å lage hjemme før man reiser.
De dagene man ikke rekker dette, blir det til at man tyr til kantinemat. I kantina hos oss er det dårlig utvalg for meg med Cøliaki, og det sikre er pølse og potetmos. Det er jo ikke akkurat «sunt» eller slankevennlig. Joda, de har salatbar, men den er ofte kontaminert med både pasta og krutonger, og det er ikke alltid man får ta av «rene» beholdere.


Vel, det var ett hjertesukk fra en sykepleier som prøver å få til «nesten alt» i en hektisk hverdag med mye turnusjobbing på ugunstige tider. 

Her planlegges neste uke :)
Treningsdagbok HERFRA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar