Totalt antall sidevisninger

fredag 29. august 2014

Status presens; major setback

Nå har jeg for første gang fått oppleve hvor lite som skal til, for at det skal skje så mye. Jeg snakker om at muskler er ferskvare! 

Jeg har en stund slitt med at den ene skulderen min plutselig lager rare lyder og får en litt merkelig stilling. Det er som at ved ett lite rykk, og ett dytt er den tilbake på plass. Vel, jeg fikk bekreftet dette av en fysioterapeut som er spesialist på skuldre. Jeg har lett  hyper mobile ledd, og har for slække muskler rundt skulderleddet. Dette medfører at min kjære, rare skulder delvis hopper ut av ledd. Derav de rare lydene og den merkelige stillingen den til tider har. For å ikke snakke om smertene og nummenheten som dukker opp i fingrene etter en liten runde med løft, bråe bevegelser eller i det hele tatt noe som tilsier at jeg må jobbe med armen ut fra kroppen. 
Jeg har fått øvelser fra fysio som skal hjelpe meg til å dra skulderen tilbake i rett posisjon slik at den ikke hopper ut av ledd. Jeg har visst nok ikke treng små nok muskelgrupper, noe som har bidratt til at skuldrene mine blir dyttet fremover, og ikke dratt tilbake slik at de ligger korrekt i leddskålen.
     Det blir mye slyngetrening, lette vekter og stabiliserende øvelser fremover. I starten skal jeg jobbe godt med armene inntil kroppen, og unngå å løfte hendene over hodet. De siste ukene har jeg jobbet med kunn vekt av mine egne armer, og det er jammen meg vondt nok. Det vil med andre ord si, ingen skulderpress. Og det er favoritt øvelsen min blitt. 
Jeg som var så innmari godt igang med å få volum på skuldrene mine også. Fillern! Jeg ser nå, ikke sakte, men BRÅTT at det meste av volum er forsvunnet. Det er kjipt, megakjipt om jeg får si det selv. 

For å fokusere på noe positivt, kan jeg fortsatt trene biceps og triceps. Jeg må bare lære meg å fokusere på de litt mindre musklene som sitter på ryggen, slik at de hjelper til med å få rett stilling på skuldrene mine. 
Det gledelige er at hvis det viser seg å fungere med trening, slipper jeg langvarige plager, og i best fall slipper jeg kirurgisk inngrep:) Og med stabil skulder, er det lettere å bygge seg opp igjen i ettertid! 

Så etter timen hos fysio idag, endte jeg opp med at skulderen min ble tapet på plass :o) Spennende å se hvordan den fungerer når jeg skal tilbake på jobb i morgen! Har denne noe effekt, skal jeg virkelig tape den opp igjen, da er det vel verdt pengene sine :o) 

Legger ved noen bilder fra de siste dagene. Beinhinnebetennelsen har også kommet tilbake, så en dårlig skulder, og to kranglete legger resulterte i nye sko :) Den nye modellen av Asics Gel Noosa tri :) Veldig veldig fornøyd med den skoen! Lett på foten, og god demping! 



Lite hjertesukk fra en som har funnet ut hvor fort muskler faktisk forsvinner :o) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar